Saturday 29 March 2014

Mengapa Sihir?

Sihir bukanlah fenomena baharu di Malaysia. Amalan sihir telah berlaku sejak dahulu lagi. Akhir-akhir ini, amalan sihir seolah-olah kembali masyhur dan sering digunakan bagi menjatuhkan lawan.

Mengapa sihir?

Jawapannya mudah, tukang upah boleh memilih bagaimana cara yang dia mahu untuk mangsanya rasai kesakitan itu. Sama ada sihir itu makan secara dalaman sikit demi sikit yang mana boleh membawa kematian dalam tempoh yang panjang. Penyakit tersebut tidak dapat dikesan oleh mana-mana perubatan moden sehingga berjumpa dengan perawat Islam yang serasi. Jika sudah berjaya dikesan pun, kesakitan yang dialami telah berada pada tahap kritikal.

Atau tukang upah mahu melihat mangsa derita dengan penyakit fizikal. Apa yang menariknya ialah, tukang upah tidak boleh didakwa di mana-mana mahkamah di dunia sekalipun kita tahu siapa punya angkara.

Mengapa begini?

Kerana mahkamah memerlukan bukti fizikal untuk membolehkan seseorang itu didakwa. Kita tidak boleh dakwa seseorang berdasarkan cakap-cakap bomoh atau pengamal perubatan sahaja. Telahan ini tidak boleh dipakai di mahkamah melainkan terdapat bukti kukuh. Oleh yang demikian, sihir menjadi pilihan untuk menjatuhkan dan menganaiyai seseorang atau untuk mendapatkan sesuatu yang diidamkan.

No comments:

Post a Comment