Tuesday 22 October 2013

Pecahan Tahap Gangguan

Bagi tujuan untuk memudahkan pemahaman, tahap gangguan boleh dikategorikan dalam tiga (3) pecahan:-

Tahap Rendah

Ini ialah tahap permulaan sesuatu gangguan. Pada tahap ini, sesuatu gangguan itu boleh dibuang dengan mudah. Contoh gangguan ialah seperti histeria, sampuk dan sebagainya. Kebiasaannya, gangguan ini disebabkan oleh jin yang tidak bertuan yang menduduki sesuatu tempat. Gangguan ini mudah dikesan kerana pesakit akan menunjukkan simptom diganggu. Pesakit menjerit secara tiba-tiba atau menangis tanpa sebab.

Tahap Sederhana

Sesuatu gangguan yang datang pada tahap awal, jika tidak dicegah akan menuju ke tahap ini. Pada tahap ini, jin akan mula menjadi tubuh pesakit sebagai kediaman tempat tinggal. Proses penerokaan tanah dan membuka perkampungan. Mencari tapak yang sesuai untuk menetap.

Setengah-setengah gangguan tidak melalui tahap rendah, terus ke tahap sederhana. Ini mungkin disebabkan oleh gangguan jin sihir atau jin pendamping. Pesakit pada tahap ini kurang memberi reaksi seperti gangguan tahap rendah. Kadang-kadang gangguan tersebut tidak dapat dikesan. Pesakit mungkin akan merasakan kelainan pada diri seperti mengalami sakit-sakit fizikal, malas dan sebagainya.

Terdapat jin yang mampu untuk berselindung disebalik penyakit fizikal. Pesakit menganggap sakit yang dialami ialah gangguan fizikal tetapi penyakit tersebut tidak kebah dengan pengambilan ubat-ubatan biasa dan tidak dapat dikesan oleh pakar perubatan moden.

Gangguan tahap ini memerlukan lebih masa untuk dipulihkan.

Tahap Tinggi

Gangguan tahap ini sering disebut sebagai saka. Ini boleh disebabkan oleh jin sihir atau jin pendamping yang telah lama tinggal dalam badan pesakit selain jin saka yang diwarisi. Pada tahap ini, jin telah mula beranak-pinak dan mempunyai banyak puak yang menghuni badan pesakit. Jin juga telah memahami segala pergerakan pesakit dan mengenali individu di sekitar beliau.

Gangguan tahap ini paling sukar dikesan dan dipulihkan dan memerlukan rawatan berulang-ulang. Gangguan telah mula menjadi sebati dengan pesakit sehingga amat sukar untuk dibezakan. Semasa sesi rawatan juga, jin telah boleh mengambil alih diri pesakit untuk menipu perawat dan ahli keluarga.

Kesimpulan

Oleh itu, dinasihatkan kepada pesakit untuk menghubungi perawat dengan segera jika mengalami sebarang simptom gangguan agar dapat dicegah diperingkat awal sebelum terlambat.

No comments:

Post a Comment