Friday 9 November 2012

Pertahanan: Amalan Pertahanan Diri Peringkat Asas

Pertahanan dan perlindungan diri daripada serangan atau kemudharatan hendaklah diambil berat. Kerana kita tidak tahu bila kita akan diuji. Bak kata orang tua-tua, 'Malang tidak berbau'. Umpama kentut yang tiada bunyi tapi hanya hadir dengan bau. Bila sudah berbau, maka telah terlambat kerana kita tidak sempat elak. Sikit sebanyak bau kentut pasti telah menerobos rongga hidung.

Pertahanan diri hendaklah dititik beratkan oleh setiap individu lelaki mahupun perempuan. Sering kali kita dengar rintihan para wanita yang menggunakan alasan datang bulan untuk mengelak daripada mengamalkan amalan pertahanan diri. Sebenarnya, wanita yang datang bulan amat terdedah pada serangan. Amalan zikir dan doa yang biasa diamalkan ketika bersih, boleh juga diamalkan ketika datang bulan dengan niat bacaan tersebut dilakukan sebagai zikir. Namun haruslah diingat bahawa amalan tersebut hendaklah dilakukan terlebih dahulu semasa dalam keadaan bersih barulah boleh diteruskan amalannya ketika datang bulan.

Amalan asas pertahanan diri setiap kali selesai solat. Amalkan untuk membaca:

Surah Al-Fatihah 1 x
Ayatul Kursi 1 x (9 wakaf)
Surah Al-Ikhlas 3 x
Surah Al-Falaq 1 x
Surah An-Nas 1 x
Zikir Subhanallah 33 x
Zikir Alhamdulillah 33 x
Zikir Allahu Akbar 33 x

Insya Allah, jika diamalkan secara istiqamah maka kita akan dipelihara oleh Allah dari segala malapetaka. namun, jika Allah telah menqada' sesuatu keburukan pada kita, maka yakinlah pasti ada hikmah disebalik apa yang berlaku. Amalan ini hendaklah dijazamkan sekurang-kurang 40 hari tanpa tertinggal. Jika tertinggal walaupun satu waktu, maka harus mula daripada awal. Hari terbaik untuk mulakan amalan ialah subuh hari Ahad.

Wallahu'alam.


No comments:

Post a Comment