Thursday 18 October 2012

Rawatan: Mengurangkan Sentuhan Antara Perawat & Pesakit

Dalam rawatan Islam, etika perubatan dan Islam perlu dititik beratkan. Perawat seharusnya menjaga tatasusila dan kelakuan menurut Islam dalam kaedah rawatan yang dilakukan. Pelbagai kaedah rawatan yang digunakan seperti sentuhan tangan, sentuhan dengan alatan perantaraan, sentuhan batin, sentuhan jarak jauh dan sebagainya. Walau apa pun kaedah yang digunakan, pastikan kaedah itu menepati hukum syara' dan pesakit dirawat dengan keizinan diri pesakit sendiri serta mahramnya. Selain itu, pesakit juga harus ditemani oleh mahramnya sepanjang tempoh rawatan.

Isu aurat juga memainkan peranan penting. Aurat perawat dan pesakit juga hendaklah sentiasa dijaga sepanjang tempoh rawatan. Sentiasa pastikan terdapat alas kain antara perawat dan pesakit. Jika perlu untuk merawat kawasan-kawasan sulit atau yang boleh menimbulkan fitnah, gunakan alas yang lebih tebal dan tangan perawat di tempat terbuka yang boleh dilihat oleh umum. Selain itu, perawat juga boleh menggunakan tangan pesakit sendiri atau mahramnya bagi tujuan untuk merawat kawasan-kawasan tertentu.

Insya Allah, selagi mana hati kita ikhlas dan berserah pada Allah yang Maha Kuasa yang Maha Menyembuhkan tiada yang mustahil bagi Allah. Sakit itu datangnya dari Allah dan Allah Taala jualah yang Maha Menyembuhkan. Allahu akhbar.

No comments:

Post a Comment