Tuesday 16 October 2012

Puasa: Puasa Sunat Zulhijjah

Insya Allah, jika kita dipanjangkan umur lagi maka dapatlah kita bertemu dengan Aidil Adha iaitu merupakan hari raya bagi umat Islam selepas Aidil Fitri. Bagi yang akan menunaikan fardhu haji, kami doakan semoga anda semua berjaya melakukan haji dengan sempurna syarat dan rukunnya serta memperoleh haji yang mabrur.

Bagi yang belum diberi kesempatan untuk menunaikan haji, jangan bersedih. Marilah sama-sam kita berdoa semoga kita juga akan dijemput menjadi tetamu Allah di lain masa. Bagi yang belum membuka akaun Tabung Haji, boleh la mula menabung. Hanya RM1,300.00 sahaja yang diperlukan untuk pendaftaran haji.

Semoga dengan kita membuka akaun tabung haji, telah ada niat dalam hati untuk menunaikan haji. Jika tidak kesampaian dan nyawa dijemput sebelum itu, sekurang-kurangnya kita telah menanam niat dan azam.

Bagi yang berada di tanah air, kita disunatkan untuk untuk berpuasa bagi 9 hari pertama Zulhijjah. Sesungguhnya fadhilatnya amatlah besar. Jika tidak dapat pun, cubalah untuk berpuasa pada tanggal 8 dan 9 Zulhijjah. Bulan Zulhijjah termasuk dalam empat bulan haram dalam Islam. Semoga doa kita sepanjang berpuasa sunat ini akan disatukan bersama doa para penunai haji pada hari Arafah sewaktu mereka wukuf di sana.

No comments:

Post a Comment