Wednesday 24 October 2012

Puasa: Puasa Sunat Tarwiyyah & Arafah

Alhamdulillah, bersyukur kerana kita masih dipinjamkan nyawa dan masa untuk berada di bumi Allah s.w.t ini. Bukannya untuk berbangga tapi sekadar untuk mencari ruang dan peluang untuk menambah bekalan buat musafir diri bagi suatu perjalanan yang panjang selepas dijemput oleh Allah, Tuhan Rabbul Jalil.

Hari ini bersamaan 8 Zulhijjah. Buat mereka yang berkesempatan menjadi tetamu Allah, semoga dilimpahi rahmat dan kurnia daripada Allah Taala jua agar dimudahkan segala urusan haji mereka. Buat kita yang berada di tanah air, di kesempatan ini marilah sama-sama kita menunaikan ibadat puasa sunat tarwiyyah dan arafah.

Ganjaran bagi mereka yang berpuasa sunat pada hari arafah akan dihapuskan dosa setahun yang lalu dan setahun yang akan datang. Dan kita bermohon pada Allah, semoga doa kita semasa tempoh berpuasa ini dikumpulkan bersama-sama mereka yang sedang mengerjakan haji dan berwukuf di arafah. Sesungguhnya, berdoa di arafah termasuk dalam tempat yang makbul doa. Semoga doa kita juga turut dimakbulkan dengan berkat amalan yang sedikit ini.

Amin ya rabbal alamin.

No comments:

Post a Comment